BVNL heeft in de raadsvergadering van 20 april 2023 onderstaande motie ingediend. Deze motie is helaas niet aangenomen. Alleen D66, GroenLinks en PvdA steunde de motie.

Ingediende motie

Constaterende dat

  • De regering, provincie en gemeente beleid voeren om elektrisch rijden te bevorderen;
  • Het gebruik van elektrische en hybride voertuigen mede daardoor een vlucht neemt;
  • In 2022 het aandeel nieuw verkochte volledig elektrische auto’s uitkwam op 23 procent en dat dit aandeel fors zal stijgen;
  • Het plaatsen van openbare laadpalen lang duurt en het energienet overbelast is;
  • 2899 woningen in de gemeente in 2020 zonnepanelen hadden;
  • Gebruikers van elektrische voertuigen hun voertuigen soms vanuit de woning opladen, waarbij niet iedere woning een oprit heeft, wat tot gevolg heeft dat oplaadkabels over het trottoir worden gelegd;

Overwegende dat

  • Ondanks extra plaatsing van openbare laadplekken, het aanbod van laadpalen zeer beperkt is in de gemeente Zaltbommel;
  • Veel inwoners bij voorkeur laden dichtbij hun woning en dat het niet kunnen laden in de buurt van de woning een forse drempel is om elektrisch te gaan rijden;
  • Een deel van de inwoners de auto kan laden met energie uit eigen zonnepanelen en dat dit het energienet kan ontlasten;
  • Bij afwezigheid van een eigen oprit de over het trottoir neergelegde oplaadkabel een potentiële hindernis is met risico’s;
  • Laadpalen zeer kostbaar zijn en dat overbelasting van het energienet het installeren van laadpalen fors kan vertragen;
  • Het technisch mogelijk is om met een zogenaamde ‘kabelgoottegel’ een laadkabel veilig over de stoep te leggen en deze tegels dwars op de looprichting geplaatst mogen worden (Richtlijn Toegankelijkheid, CROW-publicatie 337);
  • Diverse gemeenten al gebruik maken van of experimenteren met ‘kabelgoottegels’ zoals de gemeente Dongen, Soest, Zeewolde, Winterswijk, Kappel, Borsele en Goeree-Overflakkee.

Verzoekt het college

  • De inzetbaarheid van de ‘kabelgoottegel’ te onderzoeken en de uitkomsten hiervan uiterlijk oktober 2023 te presenteren aan de raad.