
BVNL heeft op 8 april 2025 schriftelijke vragen gesteld over de tender windenergie die binnenkort van start gaat.
Ingediende schriftelijke vragen
Participatie
In de raadsinformatiebrief wordt genoemd dat de belangrijkste voorwaarden, zoals participatie en draagvlak, goed blijven gewaarborgd tijdens het proces. Kijken we echter naar de tendermethodiek valt op dat participatie niet eens valt onder de knock out criteria. Het wordt voor 30% (afkomstig uit amendement) meegewogen onder maatschappelijke criteria. Dus het zou op basis van de methodiek zo kunnen zijn dat een initiatiefnemer wint die participatie niet interesseert. Daarnaast valt over de participatie rond het eerste windturbine project in onze gemeente van alles te zeggen, behalve dat het goed is verlopen. Er loopt notabene een rechtszaak bij de Raad van State. Ook is er nog steeds geen vastgesteld participatiebeleid.
1. Hoe worden participatie en draagvlak dan toch goed gewaarborgd? Het kan in theorie natuurlijk zo zijn dat een initiatiefnemer met een heel mooi participatieplan komt, wat dan toch niet wordt uitgevoerd.
2. Hoe wordt gewaarborgd dat een plan ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd?
Netcapaciteit
Er wordt geschreven dat er nog steeds onvoldoende capaciteit is op het net, maar dat het door nieuwe mogelijkheden zoals batterijen, niet langer reden is om de tender uit te stellen. In de tendermethodiek gaat het nergens over de netcapaciteit, de enige echt harde eis is dat de initiatiefnemers contact hebben gelegd met de netbeheerders. Een getekende offerte beschikbaar is optioneel. Het is natuurlijk zeer in het belang van de initiatiefnemer dat dit geregeld is, maar toch.
3. Speelt de gemeente hierin een rol of is dit volledig de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer?
4. Wordt op dit gebied ook rekening gehouden met een breder maatschappelijk belang?
Geluid en slagschaduw
Landelijke normen voor geluid en slagschaduw komen eind 2025 of begin 2026 pas. Er loopt een rechtszaak bij de Raad van State over Windpark Bommelerwaard-A2 die van doen heeft met geluid en slagschaduw. De vergunning voldoet mogelijk niet aan hogere EU-regelgeving. In de raadsbrief valt te lezen dat het proces van het uitzetten van de tender wordt gestart, maar over geluid en slagschaduw wordt niks anders geschreven dan dat de gemeente in de tussentijd beleid moet ontwikkelen hiervoor. Echter staat in de tendermethodiek expliciet dat de normen voor geluid en slagschaduw moeten worden vastgesteld voordat de tender kan worden uitgezet.
5. Hoe gaat het college hier exact invulling aan geven?
6. Vanwege de RES 2030 doelstellingen voor wind wil het college niet wachten met het uitzetten van de tender tot het Rijk een besluit heeft genomen over de afstand- en geluidsnormen. Kan meer inzicht worden geven in de afwegingen die op dit gebied zijn gemaakt?
Omgevingsfonds
De initiatiefnemer is verplicht een omgevingsfonds op te zetten. De initiatiefnemer dient in overleg met de omwonenden tot een goede invulling van dit fonds te komen.
7. Wat is de exacte definitie van omwonenden?
Tendermethodiek
De tendermethodiek is op 16 december 2021 vastgesteld in de raad. In de tussentijd is er van alles veranderd: zoals problemen met netcapaciteit, hogere windturbines (nieuwste zijn ruim 250 meter hoog) en de omgevingswet. Het college heeft ook een zekere ruimte voor het aanscherpen van criteria valt te lezen in de documenten. Daarnaast hebben we nu ook ervaring met de realisatie van windturbines in de gemeente.
8. Is er gekeken of de tendermethodiek nog passend is voor de huidige situatie en of lessen van de afgelopen jaren niet ontbreken?
9. Kunnen de overwegingen om de tendermethodiek niet te actualiseren worden toegelicht?