
BVNL heeft op 2 juni 2025 schriftelijke vragen gesteld over de toewijzing van woonruimte. In toenemende mate bereiken ons signalen van mensen die zich niet gehoord of geholpen voelen bij hun zoektocht naar passende woonruimte of een registratieadres. Helemaal groepen zoals jongeren, alleenstaanden na een scheiding en mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats ondervinden problemen. Ook leeft er veel onduidelijkheid over de gemeentelijke afwegingen in het toewijzen van woningen, met name in relatie tot statushouders. Deze vragen zijn bedoeld om inzicht te krijgen in het gevoerde beleid, de uitvoering daarvan en de mogelijkheden voor verbetering in de communicatie en participatie.
Ingediende schriftelijke vragen
1. Hoeveel aanvragen voor woonruimte of post-/briefadressen zijn er de afgelopen 12 maanden binnengekomen bij de gemeente?
2. Hoe verloopt de afhandeling van deze aanvragen?
3. Welke beleidsmatige afwegingen maakt de gemeente bij de toewijzing van woningen aan statushouders ten opzichte van lokale woningzoekenden, zoals jongeren, alleenstaanden na een scheiding en mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats? Hoe worden deze keuzes gecommuniceerd?
4. Wat doet de gemeente om bureaucratische drempels te verlagen voor mensen die vastlopen in het woningbeleid?
5. Bestaat er een onafhankelijke klachtenprocedure voor mensen die zich niet gehoord voelen?
6. Is het college bereid om in gesprek te gaan met mensen die zich structureel buitengesloten voelen in het huidige woningbeleid, bijvoorbeeld via een panel of een open avond?