BVNL heeft op 3 november schriftelijke vragen gesteld over de manier waarop de handhaving is georganiseerd in de gemeente Zaltbommel. De vragen zijn verdiepende vragen na het stellen van een mondelinge vraag in de raadsvergadering van 23 oktober.

Ingediende schriftelijke vragen

In het raadsvoorstel waarmee de gemeente Tiel de BOA’s terug in eigen beheer neemt, stelt het college van Tiel dat eigen beheer leidt tot meer grip en betere beleidssturing.

1. Wat maakt dat het college van Zaltbommel deze mening niet deelt?

Tiel ziet als groot voordeel dat verschillende disciplines, zoals leerplicht, markttoezicht, bouw- en woningtoezicht en BOA’s, in één integraal team kunnen samenwerken. Tiel stelt dat dit grote meerwaarde biedt op tal van onderdelen zoals data-analyse, planning van gecombineerde inzet en taakroulatie.

2. Hoe kijkt het college hier tegenaan?

In Tiel bleek dat schaalgrootte niet persé voor kostenbesparing zorgt. Uit een financiële vergelijking bleek namelijk dat het terughalen van de BOA’s naar de gemeente, inclusief een reservering voor ziekte en vervanging, per saldo ruim €88.000 per jaar goedkoper is dan uitvoering via AVRI, voornamelijk vanwege de hoge overheadkosten van de AVRI.

3. Hoe kijkt het college hier tegenaan? Is een soortgelijke kostenvergelijking voor Zaltbommel ook ooit uitgevoerd?

4. Kan het college inzichtelijk maken welke taken rondom handhaving exact bij de AVRI liggen en welke bij de gemeente Zaltbommel?

5. Kan het college inzichtelijke maken welke afspraken over handhaving zijn gemaakt met de AVRI binnen het extra pluspakket?

6. Hoeveel fte BOA-capaciteit is momenteel bij AVRI belegd ten behoeve van de plustaken binnen Zaltbommel?

7. Waarom worden er geen BOA’s ingezet tijdens de nachtelijke uren?

8. Is het college bereid om, voordat de BOA’s worden overgeheveld naar de gemeente Tiel, te bekijken hoe deze overgang zo kan worden vormgegeven dat Zaltbommel zoveel mogelijk voordelen die Tiel wil realiseren door de BOA’s in eigen beheer te nemen ook realiseert?